Prowadzący Anna Rosocha, psycholog, Trener Umiejętności Społecznych (TUS).
Cena: bezpłatne
18.06 to dzień zespołu Aspergera. Chcemy więc przybliżyć Wam czym ten zespół się charakteryzuje i jakie są jego podstawowe objawy.
Zespół Aspergera jest zaburzeniem rozwojowym zaliczanym do spektrum autyzmu, jest trudny w zdiagnozowaniu, ponieważ w pierwszej fazie nie wykazuje żadnych niepokojących objawów. Najczęściej rozpoznaje się go u dzieci w wieku 6-8 lat wtedy gdy rozpoczynają edukację szkolną, widoczne wtedy stają się trudności w komunikacji.
Niepokojące objawy, które mogą wskazywać na zespół Aspergera to, gdy:
-dziecko nie nawiązuje kontaktów z ludźmi go otaczającymi: nie jest zainteresowane relacją z drugim człowiekiem, jest w swoim świecie, trudno jest mu o coś poprosić, skupić uwagę na tym o co my je prosimy,
-jest „zafiksowane na nauce”, przedmiotach w salach przedszkolnych ( np. sale Montessori),
-dziecko jest rozwinięte poznawczo ponad przeciętną (jak na swój wiek) np. zna mapę Europy, potrafi czytać zdania, zna angielski,
-dziecko może nie radzić sobie z czynnościami codziennymi – ubieranie, toaleta, myciem rąk- co powoduje w dziecku rozdrażnienie i frustrację,
-dziecko może mówić trudnym językiem, specjalistycznym, pojęciowym – co może być trudne i niechętnie zrozumiane przez otaczające środowisko,
-brak umiejętności zabawy w grupie, trzymanie się na uboczu oraz trudność dostosowania się do zasad społecznych w grupie i innych miejscach,
-silna reakcja emocjonalne – na nawet mało znaczące sytuację
-dziecku łatwiej znaleźć wspólny język z dorosłymi niż z dziećmi,
-ma trudności z zachowaniem – rozrabia, wierci się, jest głośne, zachowuje się nieadekwatnie do sytuacji
-ma trudność w nawiązywaniu kontaktu wzrokowego.
Odpowiednie działania terapeutyczne mogą zdecydowanie ograniczyć negatywne objawy zespołu i ułatwić dziecku funkcjonowanie w społeczeństwie. Zaliczamy do nich między innymi: Trening Umiejętności Społecznych (TUS), zajęcia z integracji sensorycznej (SI), usprawnienie sfery komunikacyjnej, psychoterapię behawioralno-poznawcza.
Tekst został przygotowany razem z psycholożką Anną Rosochą pracującą w naszym Centrum i specjalizującą się w pracy z dziećmi z zespołem Aspergera.
Więcej informacji o Ani znajdziecie na naszej stronie: https://centrumzmianywzyciu.pl/author/anna-rosocha/